Wednesday, August 21, 2013

صحّوه.. نايم ننّه

ملحوظة: أحداث المقال قد تكون قديمة شوية نظرًا لأن المجلة إسبوعية.

تم فض إعتصام رابعة اخيرا، بعد شهر وأكثر من المنصات والمسيرات والقتلى سواء فى صفوف جماعة الإخوان المسلمين او المدنيين العُزل الذين قتلوا على ايدى مؤيدين الشرعية، الحقيقة ان فض الإعتصام لم يكن مفاجئًا على الإطلاق على الأقل مثلا بالنسبالى، الوزارة والرئاسة وكل الناس كانت متوقعة ان الإعتصام يتفض عاجلا ام آجلا، شهر وأكثر والداخلية عمالة تقولهم يا جماعة إحنا هنفض، يا جماعة إحنا بنفكر نفض، يا جماعة إحنا جايين نفض لحد ما جم وفضوا الإعتصام فعلا.

الوضع بعد الفض كان كارثى من الدرجة الاولى واللى اثبت فعلا ان خطة فض الإعتصام كانت فاشلة، الم يكن يعلم السيد اللواء محمد إبراهيم قبل ما يطلق ظباطه للفض ان الإخوان مثلا مثلا يعنى محضرين خطة لإشعال البلاد وإدخالها فى فوضى ردًا على الفض؟ حضرتك مكنتش عارف تنشر القوات اكتر من كده؟ أين انت من الصعيد الملئ بالكنائس والأديرة المحترقة؟

بلاش، يعنى إيه مفيش تأمين جيد لمحافظة الجيزة اللى ولعت؟ طب متحف ملوى ومتحف رشيد اللى اتسرقوا واتنهبوا يا وزير الداخلية؟ هو حضرتك فاكر ان الإخوان هيردوا على الإعتصام بالحب يعنى ولا إيه بظبط؟
من نكت الكوميديا السوداء اللى شفت حد كاتبها على تويتر "دلوقتى بس عرفت ليه سكان الاقاليم بيقولوا على القاهرة "مصر".. عشان الحكومة مش شايفة غيرها وناسية الباقى".. ضحكت ولا لسه يا وزير الداخلية؟

ماضحكتش؟ طب فين القيادات؟ فضيت اعتصام ورحت وجيت واعتقلت، فين بقى القيادات المسئولة؟ مفيش..ولا قيادى تم القبض عليه حتى لحظة كتابتى لهذا المقال.

صورة الراهبات اللاتى يختبئن ويقفزن فوق الاسطح فى إحدى مدن الصعيد بعد إقتحام ديرهم كانت الأصعب بالنسبة لى.. مأثرش فيك ان راهبات تبقى مذعورة الذعر بسبب تقاعسك عن حمايتهم؟ مش شايف الناس اللى خايفة تنزل حتى قبل الحظر؟

تعالت الاصوات والتى اظنها قليلة بعد فض الاعتصام ان طريقة الفض لم تكن سلمية على الإطلاق واسفرت عن وقوع ذلك العدد الكبير من الوفيات – الله يرحمهم جميعا – وانتشرت صور السيدات والأطفال منها الصورة الشهيرة لسيدة تحمل طفلها الرضيع وحاطة على وشه كمامة، والمفروض اتعاطف.. اتعاطف ولا اشجب ولا ادين ناس رايحة اعتصام بأطفال رضع على الرغم من خطورة الوضع هناك ليه؟ وعلى الرغم من وجود العديد من الصور والأدلة والبراهين ان الاعتصام كان مسلحا بشهادة العديد من السكان او الصحفيين إلا ان بعض المتعاطفين بيتكلموا بمنطق "اصل الإخوان كان معاهم سلاح أقل".. يعنى حضرتك عايز المعركة تبقى متكافئة فى السلاح عشان ماتبقاش مجزرة من وجهة نظرك؟

ليس كل المعتصمين مسلحين، هكذا كان تبريرهم، لكن ثانية واحدة؛ هما باقى المعتصمين الغير مسلحين مكانوش يعرفوا ان معاهم ناس مسلحة؟ عارفين؟ طيب يبقى تسكت خالص. سكوتهم عن استخدام وحمل البعض منهم السلاح يجعلهم شركاء فى تلك الجريمة..

هو انتم نسيتم فجأة اعتداءات وانتهاكات الإخوان منذ بداية إعتصامهم؟ محايد؟ هو اللى بتطلق عليه حياد ده يعنى انك تشوف الحقيقة والاحداث من طرف واحد بس اللى كل الناس ضده؟ كابتن كابتن.. إنت فاهم الحياد غلط خالص.

الاسئلة لو فضلت اسألها من هنا لبكرة لكلًا من المتعاطفين ووزير الداخلية العبقرى مش هتخلص او ممكن انزلها فى ملحق خاص مع العدد..هو تقريبا إنتم يا نايمين ومش حاسّين، يا بتعملوا زيى وانا صغيرة لما أمى كانت بتدخل عليا الاوضة بليل ايام المدرسة.. كنت بعمل نفسى نايمة.

1 comment:

  1. هههههههه والنبي انتي عسل ، شر البلية ما يضحك

    ReplyDelete