Saturday, December 8, 2012

حاجة

من إمبارح بفكر في حاجة اكتبها..

ما انا ممكن اكتب اي حاجة، بس لأ.. انا عايزة اكتب حاجة معينة

حاجة كده تخلّي اي حد يقراها يبتسم.. الإبتسامة دي بتخليني اعرف إني نجحت في اللي بعمله..

حاجة تخلي حد يفكر، يتأثر، يغير..

حاجة متبقاش مجرد سطور بتتقري على اد ما تبقى كل كلمة بتدخل جوة اللي بيقراها وتلخبطه..

حاجة تودي اللي يقراها عالم تاني كده ميفوقش منه غير على اخر حرف من اخر كلمة.

اكتر حاجة بتفرحني في الدنيا لما الاقي اي حاجة كتبتها اثرت في حد.. هحكيلكم حكاية طيب ؛

من كذا شهر.. لقيت بنت وولد بعتنلي منشن على تويتر..

كان نص الكلام كالاتي: ميرنا هاي! إنتي متعرفيناش، بس إحنا نعرفك وحبينا نقولك إن انا و*اسم الولد* حبينا بعض بسبب تدوينة كتبتيها.. لو إتجوزنا اوعدك هنسمّي بنتنا على إسمك.

ومن كام يوم.. لقيت البنت دي بعتالي تاني على تويتر وافاتارها كانت لابسة فيه فستان فرح؛ قالتلي : ميرنا إنتي ممكن متكونيش فاكراني! إحنا الاتنين المجانين اللي قولنالك ان بسببك حبينا بعض، المهم انا كنت عايزة اقولك إننا إتجوزنا فعلا.. وما أظنش هننسى إسمك..

فرحت كإني عيلة صغيرة! ومكنتش متخيلة إزاي انا بكام تكة على كام زرار عاللابتوب قدروا يغيروا حاجة في حد او يأثروا في حد يخليه ياخد قرار مصيري زي الجواز..

ومن ساعتها عاهدت نفسي إني على اد ما اقدر اخد بالي من اللي بكتبه واحاول على اد ما اقدر اكتب حاجة تأثر وتغير في اللي بيقراها حتى لو كانت بسمة حتى لو كانت ضحكة تغير مزاجه..

وبس كده.. كنت عايزة اكتب وكتبت وحكيت...

No comments:

Post a Comment