Thursday, January 5, 2012

شرم

حياتك ملكك انت .. دخلة قافشة مش كدة ؟ إعترف إنك إتأثرت .. المهم , حياتك اه ملكك انت لوحدك و انت اللي المفروض تقرر تعمل إيه و متعملش إيه .. يعني تقرر  إمتى تبقى عايز ترد عالتليفون إمتى متردش .. إمتى تنزل تشوف اصحابك و إمتى متنزلش اصلا ... إمتى تتفرج على فيلم و إمتى تقفل التليفزيون و تنام .. اللي فكرني بالموضوع ده ان كان فيه شخص فعلا انا بعزه قعد يتصل بيا يومين ورا بعض و انا مش برد .. هتقولي ليه , اكيد زعلك في حاجة .. لا خالص بس فعلا ساعات بتحس إنك عايز تبقى مع نفسك او مش عايز تتكلم في التليفون او ممكن تتكلم و مترغيش و انت عارف انك لو رديت الشخص ده هيرغي .. كون انك متردش دي حرية شخصية و متزعلش حد المفروض .. المهم ان الشخص ده زعل مني اني مردتش ف انا بعديها بكام يوم كلمته و قلتله الصراحة اني مكنتش فايقة خالص اني اتكلم و ارغي و كدة ... المصيبة انه زعل ! إزاي مترديش و متبقيش عايزة تتكلمي يعني !

و ده اللي استغربتله .. هي حياتي دي ملكي ولا ملك الناس اللي حواليا .. هل ده واجب على أمي فعلا اني كل ما اشوف اسمه ارد مهما كنت مضايقة او مش طايقة اتكلم مع حد ؟ و على اساس ايه اصلا يبقى واجب عليا اني اعمل كدة ؟

زي مثلا ما حد من اصحابك يكلمك يلا بينا ننزل تقوله ماليش مزاج ... يزعل , طب بتزعل ليه ؟ غلطان اني قلت الحقيقة يعني ؟ لازم اقول أمي قافشة عليا مش رادية تنزلني عشان يبقى عذر اني منزلش ؟ ليه السبب لازم يبقى قهري ؟ ليه ميكونش انا مزاجي مش لطيف ف مش عايز انزل ؟

 عايز خلاصة الكلام " غير طبعا الحاجة اللي متفقين عليها انهم رزلين و كلاب و مبيقدروش " ؟  إعمل لنفسك مكان خيالي كدة نفسك تستجم فيه ... سيوا , شرم , الغردقة , ابو حمص اي حاجة مش فارقة .. خلي ده مكان عقلك الاستجمامي .. عايز متردش على تليفونك و يبقى ليك عذرك انك متردش و عايز متنزلش من غير ما حد يزن عليك او يجيلك البيت ينزلك قولهم انا في غردقة او في شرم و كنت سايب التليفون في السيفون... و خلي المكان ده سيم ما بينك و بين اي حد انت بتعزه و من الاشخاص القليلة اللي بتقدر إزاي اي حد يبقى محتاج يفضي دماغه و يقعد مع نفسه شوية .. قول ورايا بصوت عالي

انا في شرم يا جدعان

ملحوظة : متنساش تقول ان الكاميرا اتكسرت منك في الشنطة و نسيت شاحن الموبايل في البيت عشان كنت مستعجل مستعجل

2 comments:

  1. HA3 >> EL SYA7A 7ATSHED 7EELHA 3LA 7ESEK LOL

    ReplyDelete
  2. I usually do that actually, bas ba2olohom ana f بلد العجايب
    only my best friends understand that I need to stay inside my comfort zone, and people actually think " hmm okaay, that's how she is anyway:/"

    ReplyDelete