Wednesday, February 15, 2012

الصراع المعتاد ... و المستمر

المكان : كافيه في وسط البلد
الزمان : بليل

العقل : اصطبحنا و اصطبح الملك لله ..

القلب : قول صباح الخير صباح الفل

العقل : مش بقولك اصطبحنا ؟ نعم يا فايق .. اموت و اعرف بتبلبع إيه

القلب : و هو الطبيعي يعني الواحد يبقى مكشر كدة ؟ إيه المشكلة لما ابقى فايق مش احسن من الخلقة اللي الواحد شايفها عالمسا دي

العقل : و ابقى فايق ليه افهم ؟ شايف فيه حاجة عدلة ؟ مش كفاية عمايلك اللي الواحد هيتجن منها ؟ و بعدين ييجي منين الفوقان و انا كل يوم سهران مع الجتة لحد الصبح

القلب : الله ما تسيب الراجل فرحان و مش عايز ينام من فرحته ... ده انت المفروض تفرح معاه و تديله امل بدل الوساوس اللي عمال تجيبهاله دي

العقل : لا تصدق اتأثرت لا يا ولا و الله اتأثرت .. وساوس إيه يا فاشل يا بتاع السنس انت .. يابني انا لولايا كان زمان الواد ساب الكلية من زمان و مسك جيتار و قعد عالقهوة يألف اغاني و ضيع مستقبله لو كان سمع كلامك بس الحمد لله طلع بيفهم

القلب : عارف مشكلتك إيه ؟ إنك معندكش إحساس .. يعني انت شايفه مبسوط بهندسة اللي دخلها ؟ شايفه بيذاكر بشغف ؟

العقل : بيذاكر ب إيه ؟ لا عدها و النبي عشان جديدة على الخلايا عندي

القلب : يادي قلة الذوق ! يا عم استنى اخلص كلامي .. بشغف يعني بحب للحاجة اللي بيذاكرها .

العقل : و هيعمل إيه بالحب يا عم المرهف في الدراسة .. الحب هيأمنله مستقبل ؟ ولا الجيتار اللي كنت عمال تنخور بيه في دماغه كان هيأكله عيش . و النبي بلاش انت بحركاتك اللي بتنقطني .. و بعدين ما تمسك نفسك و تجمد كدة شوية , انت كل حاجة دوم دوم دوم دوم و تسرع دقاتك و تتعب الواد معاك

القلب : دوم دوم دوم دوم دي عشان بحس بالجمال حواليا و بستمتع بكل حاجة مش زيك 1+1=2 .. بلاش تبقى ضربش كدة

العقل : انت عارف مشكلتك إيه ؟ إنك عايش ف عالم المعجزات اللي هو وياك انا بنسى و بتحدى العالم و الناس و

القلب (مقاطعا) : إيه ده الله انا بحب الاغنية دي اوي

العقل : لأ انا كدة هيجيلي جلطة .. يابني ارحمني من سهوكة امك إحنا ف إيه ولا ف إيه . بتخلي الواد شبه الاهبل بيقعد يبرق كدة و الناس تكلمه و هو سرحان شبه المختلين

القلب : انت مش ملاحظ انك اوفر اوي ف ادائك ؟ بقولك إيه بس بقى عشان انا خايف عليه و شكله ابتدى يتشغل باللت و العجن اللي بنقوله

العقل : ما لازم يتشغل هو إحنا مش بنتكلم ف حياته ؟

القلب : طب بس بقى عشان بدأت اعرق .. دوم دوم .. إلحق اهي داخلة الكافيه اهي اسكت خالص بقى عشان انا ميت ف جلدي

العقل : ادي اللي انت فالح فيه المسخرة بس ... انا هتخمد شوية و اسيبكوا تلافلفوا مع بعض حبة .. عداني العيب انا كدة ها

القلب (غير مبالي بكلامه ) : دوم دوم دوم دوم .

1 comment: