Tuesday, May 28, 2013

إلى اصحاب النور المقطوع


تحية طيبة وبعد؛

بكتب لكم الرسالة دى عشان اقولكم ان النور ماقطعش عندى ولا مرة. ايوة ولا مرة من ساعة ما بدأت ازمة إنقطاع التيار الكهربائى الشهيرة. لم اعانى من مسألة النور مقطوع اللهم إلا مرة.. كنت رايحة اقعد على القهوة ولقيت النور هناك مقطوع فأخدت بعضى ومشيت.

الحياة بكهرباء ونور وتكيف وشاحن موبايل حلوة اوى.. عندى إمتحانات زى بلايين من الشباب وقاعدة منورة نجفة السفرة الكبيرة صاحبة عدد 4 لمبات اصفر متوهج وبذاكر عادى، حتى وانا بكتب لكم الرسالة الجميلة دى قاعدة وقدامى اللابتوب ومش حاملة هم الـCrtl + S زى اصدقائى اللى فى الشغل وكل اللى كانوا شغالين عليه راح مع اللى راحوا مع اول إنقطاع مفاجئ للنور.

التزمت الصمت على مواقع التواصل الإجتماعى من فيسبوك وتويتر والذى منه عشان ماتحسدش فى وسط كل الشكاوى والصويت والصريخ واللطم اللى شغالين فيه بقالكم كام يوم بسبب ان النور عندكم مقطوع. لا عارفين تناموا ولا تنزلوا. إمبارح خالتى رجعت من الشغل غيرت هدومها هى وبنتها ونزلت بأقصى سرعة إلى الشارع مهرولة إلى اى كافيه عشان لو النور عندها قطع مش هتعرف تنزل لأنها تقطن بالدور العاشر وأنا فضلت فى بيتنا معززة مكرمة لا أبالى. بس انا عملت نفسى متعاطفة وقلتلها معلش.. اهى فرصة تخرجى وتستمعتى بوقتك.

بس انا تمتلكتنى الشجاعة وكتبت جهرا فى ستاتوس وتويتة إنى النور عندى ماقطعش، لم اسلم من الدعاء عليا، وإنى أكيد اكيد ساكنة جنب ابو المصريين فى التجمع او قاعدة فى كافيه عند الإتحادية، وده كله عبارة عن كذب وإفتراء من بعض المواطنين اللى نفوسهم ضعيفة ومش بيحمدوا ربنا على ما إبتلاهم. تيتا قالتلى وهى قاعدة فى المطبخ بتعمللى محشى ورق عنب فى ضوء المطبخ العالى.. العالى اوى، إنى مقولش الحاجات دى على النت ولا لحد عشان هانتنظر، ونصحتنى انى وأنا قاعدة فى البيت احاول منورش نور كتير عشان اراعى شعور الناس اللى فى العمارات اللى قدامنا. حاشا لله.. نحن لا نستخدم الجينيريتور ولا لينا فى الكلام ده.

ناس كتير قالتلى ان اكيد بنعمل خير كتير عشان كده النور عندنا بخيره..

بمنطقة سموحة بالأسكندرية وقع المصعد الخاص بعمارة كبيرة فى شارع فوزى معاذ بسبب الإنقطاع المتكرر للكهرباء.. وقع الاسانسير والعمارة إنفجرت تقريبا وجت المطافى تنزل الناس من الأدوار العالية على السلم. وأنا ثابتة كجبل لا يهزه ريح ولا هاممنى وبتفرج على الصور على الإنترنت وحاطة فيشة اللابتوب فى الكهرباء.

الشيخ على قناة الحافظ استنكر الشكوى من إنقطاع الكهرباء مبررا "يعنى هو القبر اللى فيه نور؟!" عنده حق الصراحة.. بس ده معناه إنى لازم اخاف على نفسى وأخرتى عشان انا اعيش الآن فى نعيم الكهرباء الدنيوى.. القبر مافيهوش نور وانا عندى نور.. أنا حزينة حقيقى.

الإخوان اصدروا بيان ان اللى النور بيقطع عندهم كتير ده يبقى ربنا وبعده مرسى وبعده هشام قنديل راضيين عنه.. النور لما يقطع هتطلع السلم وده هيخليك تخس دون الحاجة لشاى دكتور مينج ولا الحزام الهزاز.. غير ان النور لما يقطع مش هتعرف تتفرج على التلفزيون والإعلاميين اللى بيجبولك كل الأخبار غلط فضغطك يرتفع ومرارتك تتفقع.. الحكومة بتحبك، بتحبك اوى! إنت فى نعمة أنا مش حاسة بيها.. كفاية ان قوة حاسة البصر عندك بتقوى – على حد قول بيان جماعة الإخوان المسلمين-  وأنا تعيسة عايشة على ضوء الكهرباء مش هحظى بفرصة انى اعرف اشوف كويس فى الضلمة..

قلبى مش عندكم خالص.. تسلحوا بالشموع الصينية لإنها بتقعد مدة أكبر، حاولوا تثبتوها بطريقة التنقيط ثلاث قطرات على الطرابيزة اللى هتحطوها عليها عشان ماتتهزش ويحصل زى ما حصل فى الست اللى ساكنة فى الإبراهيمية والشمعة وقعت وولعتلها فى البيت كله.. بس نرجع ونقول ونؤكد إن دى غلطتها.. نسيت تنقط وتثبت الشمعة تبقى مشكلتها مش مشكلتنا إطلاقا.

وإلى كل المواطنين اللى النور عندهم مقطعش ولا مرة.. إنت فاكر انا وإنت بس اللى كده؟ إحنا كتير.. ماتخجلش وواجه الناس بالحقيقة، إرفع راسك فوق وقول بصوت عالى.. "أنا عندى نور!"

4 comments:

  1. could you possibly shout any louder...???!!

    ReplyDelete
  2. hey Mirna , How can i contact you for a business purpose ?

    ReplyDelete
  3. Hey Nermeen, You can send me an email on mirna.elhelbawi@gmail.com , Thanks a lot :))

    ReplyDelete
  4. حبيت المقال ده قوي :) ، ودمك خفيف جداً

    ReplyDelete