Friday, February 1, 2013

الغلابة خذلوني

ملحوظة: نشر هذا المقال في العدد الثاني من مجلة 7 أيام بتاريخ 29-1-2013

كنت قد عاهدت نفسى ألا أكتب كلامًا سياسيًا أو ثوريًا مباشرًا فى أىّ من مقالاتى، الكل "يهرى" فى السياسة والكل متقمص شخصية المهندس الدكتور الأستاذ الخبير الاستراتيجى، صاحب فكرة الأرنب فى البرنيطة سامح سيف اليزل، الذى يطل علينا كل فترة بتوقعاته المرئية وتحليلاته الاستراتيجية السياسية الفذّة، لتتشكل المؤامرة أكثر وأكثر فى أذهاننا وأذهان كل من يتابعه..

أما بعد،
أنا لم أكن يومًا منخرطة فى السياسة، اللهم إلا بعض تعليقات ومناقشات العائلة عن نظام مبارك وعن أساليبه وعن تساؤلاتى عن متى سيأتى اليوم الذى أرى فيه رئيسًا غير مبارك الأب.. ولم يكن أمامنا حينها إلا "جيمى" صاحب حس الفكاهة القاتل والبدلة المتفصّلة متقمصًا دور الأمير ويليام أو تشارلز..

لكنى كنت أفهم مدى ظلم مبارك لفئة كبيرة من الشعب لا أنتمى إليها وهى فئة الغلابة والفئة الكادحة ذات الـ400 جنيه شهريًا و100 جنيه حوافز، أصحاب دموع عبّارة السلام وصخور المقطم المحطّمة التى هشّمت أحلام أبنائهم قبل جماجمهم.

كان ذلك يعنينى ويثير اشمئزازى من ذلك الحاكم العنترى الذى لا يرى مدى قهر شريحة هى الأكبر من شعبه، وكنت أتساءل كيف ينام ليلاً وضميره يئن بكل ما يراه فى نشرات التلفزيون.. ده لو كان بيشوفه! ورغم ذلك كنت "مستريّحة"، الواسطة كانت تحكم معظم حياتى أنا والأصدقاء.. بتليفون وبالعلاقات كانت المراكب المعطلة تسير ويرفرف شراعها معلنًا "تخليص مصلحتى".

وجاءت الثورة بكل أحزانها وآلامها ودماء أبنائها من شهداء قتلوا غدرًا من رجال حافظوا على نظام يقتل كل إبداع وكل أحلام وكل أفكار شاب فى الجامعة أو خارجها..

كنت محاطة فى السنة الأولى من الثورة بأصدقائى من الثوار الجدعان الذين طالما حاربوا نظام مبارك فى طغيانه وعرفوا معنى "عتمة الزنزانة" التى طالما تغنَّى بها الشيخ إمام.. وزاد تعاطفى مع قضية الثورة والعدالة الاجتماعية والحرية التى طالما حصلت عليها، وكنت معرضة لمخاطر فى كل الاعتصامات والمظاهرات التى قضيت فيها ما لا يقل عن 90% من سنتى الثورية الأولى، ولكن رغم ذلك كنت متأكدة أن بـ"تليفون" كل مخاطرى سيُضرب بها عرض الحائط، وسأجد نفسى آمنة فى منزلى بين عائلتى..

ولكن.. الغلابة كانوا يستحقون، الغلابة الذين طالما ضُربوا فى الأقسام وتمت إهانتهم على يد ضباط الشرطة اللى على حد وصفى لهم – عندهم نقص-..

ولكن تانى.. الغلابة الذين طالما سهرت فى الشارع من أجلهم وحدهم ومن أجل أن يشعروا بالأمان الذى طالما شعرت به فى حياتى.. الغلابة الذين تنميت لشبابهم عملاً أفضل من دون واسطة.. أملت لهم عالمًا أفضل يتمتعون به بكل صلاحيات "التليفون السحرى" الذى كان دائمًا منقذنا.. هؤلاء الغلابة خذلونى وخذلوا كل شخص فى مثل موقفى من الثورة وهم كثيرون..

هؤلاء الغلابة خيّبوا كل آمالنا وتوقعاتنا.. أضاعوا ما عملنا لأجلهم أو أنا شخصيًا عملت لأجله لمدة عام، ونعم! "السنة" فى تفكيرى وعقلى تعتبر مدة كبيرة كنت أستطيع استغلالها فى ثورة على نفسى أنا بدلا من ثورة لآخرين..

هؤلاء الغلابة خذلونا جميعًا مع اكتساح الأحزاب "المتأسلمة" فى انتخابات مجلس الشعب.. ضربوا عرض الحائط الأصوات التى بُحَّت والدماء التى سالت وعصى الأمن المركزى الطاحنة وعيون زهور شباب مصر..

هؤلاء الغلابة لم يكتفوا بخذلاننا مرة واحدة بل أصروا على خذلاننا أكثر من مرة بعد بيعهم أصواتهم ولامبالاتهم بكل محاولاتنا المستميتة من سلاسل ثورة وغيرها لتعريفهم بحقوقهم فى هذا المجتمع... هؤلاء الغلابة استبدلوا التليفون السحرى بالزيت السحرى والسمنة والسكر السحريين أيضًا..

وأنا الآن فى مكتبى الأنيق كففت عن الاهتمام بالأحداث السياسية.. إلا ما يوقظ منها ضميرى دائمًا معاتبًا لى على عدم اهتمامى بالدماء التى رأيتها أمامى أنهارًا فى 28 يناير..

أجلس الآن وقد أدركت أن لكل منا سلاحه السحرى لتحريك مراكبه.. لهم زيوتهم وسمنتهم ولى تليفونى!


3 comments:

  1. انت بتقولي كدة علشان انتي ممكن تكوني مش حاسسة بيهم و هما فاهمين و مش هما بس ان الاحزاب دة يمكن يكون فيها امل ممكن يكونوا مش فاهمين و فهموهم

    ReplyDelete
  2. عمرك ماحتقدرى تحسى بالناس اللى انتى كاتبة عنهم وبتقولى انك ثورتى عشانهم .. زيوتهم وسمنهم دول عشان بيناموا هم وولادهم من غير عشا .. الجهل والمرض خدوا منهم رقات .. اللى بيمدلهم ايده يااما عشان يضربهم او يديهم مقابل صوت انتخابى ولا عارفين قيمته من الجهل والفقر اللى هم فيه فتيجى واحدة زيك تذلهم بنزولها الثورة وان ليهم الزيت والسمنة وانتى ليكى الموبايل اللى مايحلموش يمسكوه فكرى تانى واعتذرى للناس دى اللى انا متاكده انهم مايقدروش يدفعوا ثمن المجلة اللى بتكتبى فيها

    ReplyDelete
  3. Wade7 enk tal3ty fahma el dnia kolha 3'lt !! w tl3ty bt7sbeeha 3'lt ..w ma3lmatk bardo feha 7agat 3'lt ! el nas de etwaldet bttbhdl mn awel youm gom feh el donia ! go3 w gahl w bahdla ! homa 2saasn msh fahmeen enty bttklmy 3ala eh wala 3arfeen homa matlob mnhom eh !! moshklthom el kbeera belnsblhom enhom y3ysho l bokra w el mwdo3 akbr bkteeeer awi mn el 1 year ely enty 2adetha to do something to them ! msh el 1 year de heya ely 7at3wdlhom kol ely 7asl fehom mn zolm w 3azaab !! msh fahem enty 2adra ezay tlmehom bs mmkn 3shan m3lomatk kolha 3'lt ! I dislike the post and i think homa msh 7yfr2o m3ahom ay kelma maktoba mn de fa no need to apologize :)

    ReplyDelete