Tuesday, June 25, 2013

آلو.. أســامــة؟

صوت تنهيدة عميق.. تتبعه تأتأة..
"الو؟ إزيك يا هوسااامااه.."

يطل على اذاننا صوت مميز ومعروف..
"ألو.. ايوة.. إتفضلى.. إسمك إيه؟"

"ممم.. *صوت تنهيدة اعمق* إسمى سارة.."

"أهلاً يا سارة.. عندك كام سنة يا سارة؟"
 "25 سنة.."

"وياترى متجوزة يا سارة؟"
"أه.. بقالى 4 سنين.."

"عن حب؟"
"المفروض.."

المهم يعنى عشان مطولش عليكم.. ان سارة دى قعدت تكلم أسامة لمدة مثلا ربع ساعة وقالتله هحكيلك حكاية مختلفة، شوّقنا اكتر شوّقنا بقى يا سارة.. إيه هى بقى الحكاية المختلفة؛ ان هى عندها 12 اخ واخت! وبعدين بقى ابوها متوفى فقررت انها هى اللى هتصرف على اخواتها عشان هى الكبيرة، تعمل إيه تعمل إيه.. إشتغلت "بروستيتيوت".. ثم سكتت للحظات وقالت لأسامة "أكيد عارفة معنى الكلمة دى!!!" بسبب الفقر الفقر الفقر على حد قولها وهى بتزعق وبنبرة تهديد غير مبررة على الإطلاق منها، قررت فجأة إنها تبعد عن الحرام عشان حرام طبعا، وبقت بتنزل تلف فى الإشارات بعلب مناديل وإسم مستعار "ام سارة" وهى طالبة فى كلية إعلام.. وصرفت على إخواتها وجوزتهم كلهم واتجوزت هى عرفى لحد ما اطمنت عليهم وبعدين اعلنت جوازها هى. المشكلة بقى ان جوزها بيشرب كل حاجة.. خمرة حشيش وكله، ومبقاش يشتغل، وهى مبقتش قادرة على مصاريف البيت.. وهى بتأكد وبتصر على انها مش عايزة ترجع للحرام.

دلوقتى بعد كل القصة دى.. أنا عايزة اسأل سؤال، لو انا واحدة وطالع عينى فى الدنيا كده زيها، هكلم اسامة منير احكيله؟ هسيب الدنيا كلها واحكى لأسامة على الراديو؟ هو فيه إيه؟ فيه إيه بجد؟ يعنى إيه اصلا اكلم حد على راديو وناس سامعانى واقوله على حاجات شخصية؟ ايوة هستفيد إيه؟

المكالمة دى مش الفريدة من نوعها، فيه مثلا مكالمة منى اللى خطيبها باسها وحضنها، وأسامة رد عليها قالها "طب الحمد لله انها جت على اد كده".. هما الإتنين بيعملوا فينا كده ليه؟ وبكل الحب هنتكلم عن الحب قال.. حب إيه، حب إيه اللى إنت جاى تقول عليه!

غير بقى المكالمة الشهيرة اللى مدرجة على يوتيوب تحت إسم "أسامة منير ومكالمة ساخنة جدا للكبار فقط +18".. ودى الحقيقة انا سمعتها لايف فى العربية مرة وانا مروحة بيتنا، البت كان ناقص تبقى على علاقة بالسبّاك وتبقى قضت على تلات اربع رجالة مصر تقريبا! قبل الخطوبة علاقة وإثناء الخطوبة وقبل الفرح وبعد الفرح.. وأحلى حاجة لما أسامة بيقولها "وعلاقتك بالشاب ده وإنت متجوزة كانت شبه العلاقة الزوجية؟".. قالتله "كاملة! علاقة كاملة!"..

الفكرة ان أسامة منير وحكاوى السرير دى انا لحد دلوقتى مش فاهمة الغرض منها إيه وخاصة من البنات اصلا اللى بيتصلوا ويقولوا لأسامة اللى هو لا شافته ولا عرفته غير من نبرة طائر الحب الجريح اللى بيتكلم بيها وتقعد تحكيله علاقاتها سواء السوية او الغير!!

وحتى لا ننسى، مكالمة رشا اللى عايزة تتباس دى برضه عملت ضجة بس مكانتش مع كابتن اسامة المرة دى، كانت على ميجا إف إم فى برنامج له علاقة بالمرور.. رشا كلمت المذيع قالتله انا مدرسة وفيه واحد شغال معايا ونفسى يبوسنى وهو مش عايز.. وانا قلت لكابتن عادل – راجل يا عادل!- إنه يقوله انى عايزة ابوسه بس برضه هو مش راضى.. المذيع ياعينى كان فاكرها بتهرج وقعد يهزر لحد ما حلفتله على المية تجمد إنها بتتكلم بجد..

السؤال اللى بيدور فى ذهنى بجد.. هو فيه ناس فعلا ممكن تتصل وتقول الكلام ده؟

إلى كل فتاة عاقلة، او غير عاقلة.. سواء عن قصد او غير قصد وقرت كلامى ده، إنك تتلمى.. بجد إتلمى وخُديلك ساتر.. ولو عايزة تفضفضى مع حد إتكلمى مع اى حد غير إنه يكون مذيع فى راديو.
*ملحوظة: كل المكالمات حصلت خلال اخر تلات شهور مثلا! مش حاجة قديمة!

6 comments:

  1. الفكرة كلها نفسية بحتة .......مع اني مش بقتنع بتلات اربع الحكايات دي ان اما كانش كلها لكن من الواضح انك لما بيتكلموا مع اسامة منير او اي حد بجيبلهم راحة نفسية ......الشعب ده معظم مشاكلة في انعدام الاخلاق ومشاكل نفسية ملهاش اول من اخر +مشاكل صحية برده ملهاش اول من اخر


    شعب يمثل لغز عظيم بالنسبة لاي دكتور نفسي انه يشخص مشكلته صح

    ReplyDelete
  2. والله جميله جدا,,وانا كليا وجزئيا مع محمد رشوان بس حاسس ان المشكله معاكى انتى فى انهم يعملو كده عادى بس مايقولوش لحد عالردايو مش انهم ميعملوش كده فى الاساس

    ReplyDelete
  3. اصلا مبقاش فيه حياء تقريبا بقه موضة قديمة عند معظم البنات
    صحيح الانسان بيبقى نفسه يحكى ويتكلم مع حد غريب
    بس مش بالبجاحة دى ... !

    ReplyDelete
  4. مش عرف يا ميرنا بصراحة. أنا جي هنا من بروفايلك بتاع تويتر وكلامك هناك كله "أحا" و "فشخ" وحاجات من اللي كنت زمان بنقول عليها قلة أدب. بس دلوقتي مجتمعنا الخط الفاصل ما بين الأدب وقلة الأدب إتزق شوية شمال عن زمان. زمان دة اللي هو مش زمان أوي يعني، التسعينات مثلاً (أنا مواليد أوائل الثمانينات). انما دلوقتي عادي، تلاقي البنت من دول قاعدة جنبي في مطعم محترم في المعادي، معها البلاكبيري وقاعدة مع صحبها في الفصل (ثانوية عامة بالكتير) وشغالة اشي "أحا" على "خرة" على كلام كدة.

    اللي عاوز أقوله إيه، إن الكلام اللي كان عواجيزنا بيقولوه على اجيالنا كل لما الواحد يكبر يحس إن بيتحقق . جيلنا غير جيل أباهاتنا و جيلكو غيرنا.

    المشكلة في الاخلاق اللي الناس بقت تكبر دماغها منها، إيه المشكلة لما أقول "أحا"؟ أنا بنت ناس كدة كدة ومحدش ليه عندي حاجة ! إيه المشكلة لما أصاحب؟ إيه المشكلة لما اتباهى قدام الناس بعلاقتي بصاحبي؟ حد لحاجة عندي؟ ربنا اللي هيحاسبني! فككو مني !

    فمجتش على وحدة بتكلم الراديو تألو بوسة وحضن ونومة. كبري مخك على رأي واحد مخلوع.

    "لا تنه عن خلق وتأت مثله"

    ReplyDelete
  5. AhmeD MidO

    فعلآ انا مش عـــارف ازاى بتيجى معاهم يتكلمو كده
    المشكلة ان كل يوم بيعدى علبنا بتظهر ظاهره جديده
    المكالمات الغريبه عـــادى شعب بيموت منه ناس عـــادى ابتكار فتن جديد علينا
    بجد انا حزين ع اللى بيحصل فى بلدى
    ولما بشوف الآحداث دلوقتى بحس ان السبب فى الكارثه مينفعش يكون مصرى

    ReplyDelete
  6. http://www.cnn.com/2013/07/08/world/meast/egypt-coup/index.html?hpt=wo_c1

    ReplyDelete