Friday, September 16, 2011

الفصيل

فكرت كتير اوي بقى قبل ما حتى اعمل بلوج .. اصل هكتب فيه ايه يعني ؟؟ بس بعد اقتناعي برأي صديق من احسن شخصيات قابلتها قلت خلاص انا هكتب .. اصل معلش يعني القذافي يكتب الكتاب الاخضر اللي هو الدستور في ليبيا و انا مكتبش؟؟ ليه ؟؟ وحشة ؟ صغيرة ؟ ده انا حتى اعقل منه ! و بعد كدة شفت بقى الصفحة بتاعت الذكر و الانثى اللي ف الكتاب الاخضر حسيت بحماسة و الهام .. فكرت كتير قبل مكتب الكلام مشكلات كتير قعدت افكر فيها قبل مكتب او بمعنى اصح بفكرلي ف مشكلة تمنعني من الكتابة .. حاجة زي اعقل يا مجنون كده
اول حاجة : ايه الموضوع اللي ممكن اكتب فيه .. المهم لقيت
تاني حاجة : طب مهو محدش هيقراه .. دي بقى سلمت فيها امري لصوابعي و لربنا
تالت حاجة : و ده بقى الموضوع اللطيف اللي هتكلم فيه .. الفصيل
تعريف الفصيل : كائن يعيش و يتعايش و يتلذذ بفصل الاخرين عن الجو العام اللي عايشين فيه
الشخص الفصيل يعتبر معوق من معوقات النجاح .. و المشكلة ان الاشخاص " الفصلاء" في تزايد مستمر .. بس انا اللي نفسي اعرفه .. ليه يابن الحلال كدة ؟؟ مدفوعلك كام يا حبيبي ؟؟ و لو مش مدفعولك طب بتعمل كدة ليه ؟؟
مين مننا مش بيقابل شخص فصيل ف حياته .. و مش هقعد اقول بقى اصلها مش مشكلة شخصية و انا يتكلم عن مشاكل افراد المجتمع و ابقى مخبية كلاكيع جوايا .. لأ انا بقى متضررة اوي من الموضوع ده
يعني ايه مثلا شخص موهوب ف حاجة معينة .. نقول الشعر ماشي .. قاعد ف حاله مع قهوته مع قلمه و الورقة بتاعته و سرحان بقى و مستني الوحي الالهي ينزل على نافوخه .. يلاقيلك صاحيبنا الفصيل داخل عليه يقولو ايه يا عم تيمو متخف شوية انت هتفتكر نفسك ايمن بهجت قمر ولا ايه .. يقوم الشخص الموهوب سايب قلمه و يلعن ابو اليوم اللي فكر يكتب قيه شعر و يفتكر شعر صدر تيمو بكلام صاحبه و يفصله عن الجو العام .. و نظام بقى ايه اصل شفت مش عارفة مين بيكتب شعر هاهاهاهاه .. طب لية يابن الرزلة اللي عملته ف صاحبك ده ؟؟ ولا حياة لمن تنادي ..
انا عن نفسي حصلي مواقف زي ديه كتير اوي .. اجي اصلي مثلا القيلك الشخص الفصيل المتمثل في هيئة ذكر او انثى على رأي عمكم القذافي و يقولي .. ايه يا ست الشيخة متدينا من بركاتك شوية .. اصل هو لو كدة روش ف مصطلح روش انتهى من زمان .. و لو فاكر نفسه نجم فبرضو يا حبيبي انت فاهم النجومية غلط خالص
بس على المستوى الاجتماعي هتلاقي ان الشخص الفصيل ده كان يعرف سابقا بالشخص الهدام .. هو ممكن مبيخدش فلوس على اللي بيعملو في الناس ولا بياكل كنتاكي و لا حتى عنده اجندة .. بس هو كدة .. نازل من بط امه كده
يعني مثلا اجي اقول رأيي السياسي ف اللي بيحصل اليومين دول الاقيلك صاحبنا بسحنته و رزالته المعهودة يقولي و انت تقولي رأيك ليه اصلا ؟ خلاص بقيتي ميرنا البرادعي .. طب ما طبيعي اني اقول رأيي يعني الله !!!! و بعدين مضايق متتكلمش و لو اتكلمت مترزلش او متفصلش .. خفيف خفيف كده يعني ..
و برضو كنت ببص في الحاجات القديمة اللي عدي في الفيسبوك بتاعت اول ايام الدعوة للثورة .. لقيت منهم كتير اوي !!!!!!!! اللي يقولك انتو فاكرين نفسكو هتعملو حاجة ؟؟ ابقو قابلوني ..
و المشكلة الاكبر اني متأكدة اني هلاقي منهم كتير اوي اول ما حد يشوف الللي كتبته ده .. اللي هيقولي انتي صدقتي نفسك عشان الثورة ولا ايه .. و اللي هيقولي اي الدروس المستفادة .. و اللي هيقولي و انت بتكتبي ليه فاكرة نفسك مين ..
بس بعد تفكير عميق وصلت لرد مناسب للاشخاص ديه هو : ازيك و ازي امك يا فصيل يابن الفصيلة مهو مدام مش مدفعله يبقى اكيد وراثة ! .. احساسي الداخلي بيقولي انو هيسكت .. بس فعلا انا نفسي صوتي يوصل لكل رزيل و رزيلة و فصيل و فصيلة .. حاول تبطل الطريقة السخيفة دي ! اصل الكلمة الطيبة حسنة .. و بعدين يا سيدي مش عجبك خلاص كبر دماغك و ميهمش انك تعلق .. انت ممكن طول حياتك تفضل شايل ذنب انسان انت احبطته .. هتقولي مهزرش يعني .. لأ هزر يابن الرزلة بس متحبطش حد .. يا سيدي هزر و بعدين قول للشخص اللي فصلته ده بعد هزارك كلمتين حلوين يمكن تبقى انت السبب ف ان الشخص ده يعيش حياة افضل بكلمة منك .. و ممكن انت متبقاش شايف رأيك مهم اد اية بالنسبة للشخص ده و يديلو دافع
 و اخيرا .. و حياة امك و ابوك متفصلني انا شخصيا .. مش عجبك احتفظ برأيك لنفسك

This was my very first article i wrote ... Written : February 23th 2011 :)

No comments:

Post a Comment