Friday, September 16, 2011

ديك البرابر و ست الحسن و الرزالة

اسابيع و اسابيع و انا بفكر و اخد رأي الناس و امخمخ ... هو يعني ايه جواز .. اضحك ما انت اهبل ..ما انا عارفة ان واحد و واحدة يتجوزوا .. مش قصدي المراسم و كدة .. قصدي على فلسفة الجواز ذات نفسها .. هل المفروض اتجوز عشان ابقة زوجة مطيعة ؟ هل المفروض عشان ابقى زوجة مطيعة اني اقول حاضر و نعم ؟ طب ثانية واحدة افرض انا مش موافقة على رأيك .. هل لكوني زوجة يديك الحق ان تبقى ليك اليد العليا ف اتخاذ القرارت ؟ ليه ؟ في حين ان انا اصلا اللي متحكمة ف البشرية .. استغفر الله العظيم هتكفرني ليه .. بس انا اللي بخلف الولاد و البنات .. عارف لو كان الراجل بيخلف الولاد و انا بخلف البنات كان الموضوع بقى قشطة يعني .. لكن انا بخلف الاتنين !

هل هي فلسفة الجواز تتمثل ف الزوجة المطيعة ؟ ليه الجواز مش شركة ؟ ليه التعامل على اني تابعة لزوجي ؟ انا عندي حياتي و هو عنده حياته و بيربطنا جزء من حياته و حياتي ... انا وحدي صاحبة اختيار قراراتي .. عايزة اشتغل قراري مش قراره .. ممكن اخد رأيه لكن مش إلزامي ولا إجباري اني اعمل بيه .. بس خد تعالى هنا .. قراري انا كمان اختياري .. انا مش متسلطة .. والله انا هقولك رأيي ف شأن يخصك .. عايز تسمع كلامي هيبقى لطيف مش عايز رأيي عادي يعني ايه المشكلة ؟ اما فيما يخص حياتنا المشتركة فهي موضع تفاهم كلمة منك على كلمة مني و ف الاخر هنوصل لحل .. لكن المشكلة ان صعب واحد يبقى كدة ... و واحدة كمان ... الولاد عنده احساس انهم كلهم نجوم .. ليه يعني يا كابتن عندك حاجة لامؤاخذة مش عندي ؟ طب ما انا كمان عندي حاجات مش عندك ! .. اما البنات ف الوضع اصعب .. يا اما عايزاه يبقى ابوها و اؤمرني يا إما عايزة تعيش احساس الام .. كأن لعبها و هي صغيرة بالعروسة البيبي مكفهاش ... متسيبيه يا رزلة ! عايز ياخد قرار يخص حياته لو رأيك معجبهوش ف عادي ايه المشكلة يعني .. انتي مش امه ولا هو ابوكي .. انتو شركاء ..انا مش بشتغل يبقى انا مهمتي شغل البيت و الذي منه .. ان و انت بنشتغل يبقى انا و انت ناخد بالنا من البيت ... هينقص رجولتك يابو الرجال ف شئ انك تقوم تعمل الاكل يوم ؟ الفكرة ان كلامي موجه للولاد اكتر عشان هما اللي بالنسبالهم اللي بقوله ده شئ لا يصدكه عكل .. و عارفة ان كل واحد بعد ميقرا الكلام ده هيتناقش معايا سنتين عشان يفهمني المعنى الحقيقي للجواز اللي انا طبعا مش فاهماه بس انا لو مكنتش طلعت وجهت نظري دي للناس كان ممكن انفجر .. و يلا انا مستنية الفلاسفة العظماء يفهموني غلطتي ف اللي انا بقوله او من البنات اللي هتحاول تخليني افهم المعنى المقدس للزوجة المطيعة كالحمل الوديع و لا بأس في الاستعانة ببعض الايات القرأنية عشان اللي عليا ده يطلع  .. بس كل اللي اقدر اقولهولكو وفروا طاقة النقاش معايا لشئ مفيد تاني ... عشان ناس جربت تفهمني معنى الجواز " اللي بجد " مش "الهبل" اللي بقوله ده و مقدروش ...

الحرية تعني المسؤلية , لذا يخشاها معظم الرجال – فرانكلين د. روزفلت

1 comment:

  1. بصى انتى خلتينى افكر فى معناه دلوقتى بس .. و بعد تفكير و تدقبق و تمحيق مخدش اكتر من دقيقتين توصلنا للاتى : "الجواز هوة عقد بين اتنين ميخضعش لاى شروط دنيوية غير اللى يحطها الاتنين دول" .. بس خلاص :)

    ReplyDelete