Friday, September 16, 2011

نشنت يا فالح

حاجات كتير اوي و نصايح برضو كتير اوي امي العزيزة علمتهالي .. هي الصراحة لما قالتهالي في الاول قلتلها ايوة يعني المفروض اعمل ايه ؟؟ راحت بصالي البصة اياها اللي ساعتها بروح قاطمة الكلام و شكرا على كدة بعرف انها جابت اخرها مني ..
 من الحاجات اللي زمان اول ما قالتهالي و رديت عليها ايوة اكيد حاضر عشان اتفادى انها تبصلي البصة اياها .. اختاري الوقت المناسب  و الشخص المناسب لكلامك... لما قالتهالي كنت صغيرة شوية ف اللي هوة دخل الكلام من هنا و طلع من الناحية التانية .. لحد ما عرفت فعلا هيا كان قصدها ايه .. المشكلة اني مفهمتش قصدها غير لما اتحطيت انا ف نفس موقفها و بقيت مبستغربش لما تبصلي البصة اياها عشان انا كمان بقيت ببص البصة اياها ..
هو ممكن الشخص اه مش بيبقى قاصد و الكلام بيتطلع تلقائي بس النباهة مطلوبة برضك !! يعني من المواقف اللي عمري منساها مثلا و كان لسة من قريب يعني .. امي العزيزة بتتكلم مع ناس في الموبايل ف شغل و متنرفزة و قالبة الدنيا و انا بقى اللي طلع ف دماغي اني عايزة اقولها نكتة البغبغان .. فكان الحوار كالاتي :
امي " بتتكلم ف التليفون و متنرفزة" : انت ازاي تعمل كدة يا عمرو .. هو لازم انا اعمل كل حاجة بنفسي ولا ايه ( اعرفكم بعمرو .. شخص هادئ الطباع جدا و كل يوم اصحى الصبح على صوت امي بتكلم نفس الشخص اللي بيعمل كل يوم عملة اوسخ من التانية و اضطر اصحى انا من النوم) المهم امي راحت قافلة السكة ف وش عمرو و عدت فترة من الصمت كدة .. لقيت نفسي بقولها بمنتهى العفوية .. مامي مامي سمعتي نكتة البغبغان ؟؟ .. الحقيقة اني محكتش نكتة البغبغان و مش مضطرة اقول رد فعل امي العزيزة اللي بعذر رد فعلها و انا بكتب و بفتكر الموضوع ده .. هو انا ممكن مكنش غلط اصل يعني احكي النكتة لمين و بصراحة النكتة كانت حزقاني اوي و نفسي اقولها ..
و الوقت المناسب ده مهم اوي حتى عشان متبرشطش عالناس .. يعني انا كنت ف حفلة مغني معين انا مش فاكرة الحقيقة مين بالظبط بس اللي فاكراه الشخص اللي عكنن عليا اليوم كله .. البيه قفشت معاه يحكيلي مشاكله مع النحنوحة و احنا في الحفلة .. يعني انا مندمجة مع الراجل اللي نفس امه مقطوع عالمسرح و انت حبكت و حزقت معاك تحكيلي على مشاكلك دلوقتي .. هو الاول لما قالي انا مضايق مسمعتوش او بيني و بنكو عملت هبلة و مش من هنا و قعدت اقولو ايه ؟؟ بيتقول ايه؟؟ و عملت نفسي كأنو مقلش حاجة .. المهم ان هو برضو افتكر اني فعلا مش سمعاه فبدأ يعلي ف صوتو اكتر .. ميرنا انا مضايق .. قلتله: ايه انت اللي سايق ؟؟ سايق ايه يابني و برضو عملت هبلة .. المشكلة ان بعد محاولات عنيفة منه انو يسمعني انه مضايق مش انو سايق ولا متعايق قلتله و ده وقته يا عم ! بس المرة دي تقريبا هو اللي عمل اهبل و راح قعد يحكي و لوكلوكلوك لحد ما بقت ودني اليمين اكبر من الشمال .. هو ممكن مش غلطان و حزقاه المشكلة بس الرحمة حلوة يابا .. برضو فيه حاجة اسمها "sense" .. مهو نكد امك ده اللي طير البت من ايدك ..
اما عن اختيار الشخص المناسب بقى ف دي فعلا مشكلة كبيرة مبهزرش ! و مش محتاجة مفهومية .. اصل مثلا انت مش هتروح لسواق تاكسي و تسأله رأيه ف عرض البيبي " بلاك بيري" اللي منزلاه موبينيل .. مهو يا اما مش هيرد عليك و هيبصلك البصة اياها و هتحس اد ايه انت تافه .. او يا اما هيقف على جنب و ينزلك و يدعي عليك و يديك كلام من المنقي عن انك بتاخد فلوسك من ابوك و امك و هو طالع عين امه مع ناس غريبة و جي بتسأله عن البيبي .. او مثلا تروح تسأله عن مشكلة الرأسمالية و الاشتراكية الماركسية و تأثيرها على العالم الغربي .. ساعتها برضو هتعرض نفسك للبصة اياها .. يا اما هيحس ان الموضوع هيوسع منك و هيقولك انا ماليش لا ف الرقص ولا الشركسية ..
عشان مطولش اكتر من كدة و تقفشو علية .. انا برسيك بس ان النباهة حلوة و فكر قبل متتكلم و اعرف كلامك رايح فين و لمين و ربنا يكفيك و يكفيني شر البصة اياها :)
ملحوظة : مامي احب اقول لحضرتك ان فاتك فعلا نكتة البغبغان!!

No comments:

Post a Comment