Friday, September 16, 2011

مطلق الريح

كتير منكم لما يشوف عنوان الموضوع مش هيقدر يفهم او يستوعب معنى " مطلق الريح " .. مطلق الريح دي تطلق مؤخرا على الشخص اللي بيفتي كتير او اللي هيفهمها و يستوعبها هيقولي انتي مقرفة ولا ايه .. هتقولي ايه العلاقة هقولك مهو الناس مش بتقول الشخص ده بيطلق ريح لأ هما بيقولو كلمة اوقع و معبرة اكتر بكتير بس نظرا انها ممكن تكون كلمة حساسة لبعض الناس انها تتقال علانية و ف مقال كمان ممكن يجيلهم صدمة عصبية .. فأنا تفاديت الموضوع ده و استبدلتها بكلمة مرادفة ليها من اللغة العربية الفصحى .. و لو انت او انتي برضو لسة مش وصللكو الكلمة ممكن تسأل حد من اصحابك او حد من اهلك و ساعتها هتقدر تبقى معايا عالخط ..
على ما اظن ان ناس كتير اوي عندهم الشخص ده ف حياتهم .. جزء لا يتجزأ من حياتي انا شخصيا و مش لازم يكون حد من اصحابي بس بقابلهم و انا بشتري حاجات من السوبرماركت .. و انا راكبة التاكسي .. و انا واقفة مع ناس اعرفها .. بس مطلق الريح دة انا نفسي اعرف مصدر معلوماته الخطير .. لما ركزت مع كذا واحد منهم اكتشفت المصدر الخطير ده و طلع " بيقولك او قالولي او سمعت " .. و فيه بقى اللي بيفحمني برده و يقولي دي واضحة وضوح الشمس انتي مش من هنا ولا ايه .. بس نظرية المؤامرة اللي اتشرت الايام دي كان ليها دور كبير في انتشار دور مطلق الريح و احساس الناس بأن فيه شئ خطير بيدور من وراهم و هما مش عارفينه ..

يعني من الحاجات اللي فعلا قعدت اضحك عليها كتير اوي .. انا كنت راكبة ورا ف التاكسي و فيه شخص راكب قدام و هو و سواق التاكسي مش عاتقين حد و هاتك يا لك و كلام فاضي بس اللي فعلا خلاني اطلع بضهري لقدام شوية و اسمعهم انو قال معلومة خطيرة جدا .. ان ايه بقى مصانع محمد رجب الموجودة ف سموحة موجود تحتيها انفاق ضخمة واصلة لحد اسرائيل عشان بتمدهم بأسلحة و ذخيرة و بيبسي !!!!!!!! فيه حاجة يا حلو ؟؟ فيه حاجة يا أمور .. و لما قررت اني اتدخل و اقولو عرفت منين قالي دي معلومة معروفة اوي و معظم الناس عارفاها و بصلي و همهم همهمات غير مفهومة .. لما قالي كدة اتأكدت اكتر انو بيطلق ريح كالعادة .. بس كان غريب جدا بالنسبالي تفكيره الرهيب اللي قدر يوصل للي موصلهوش الكتير من المعارضين مثلا !
و صديق عزيز كنت بتكلم معاه ف الموضوع ده قالي انو سمع برضو تقريبا و هو ف التاكسي ان قال ايه بقى ان شاطئ سان ستيفانو عملينو خاص مش عام عشان هما عاملين برضو نفس الانفاق متوصلة لحد الفندق عشان اللي جايين بسفن ولا حاجة يطلع على الفندق علطول .. الحاجة الاكيدة اللي عرفتها اننا لازم نلغي الانفاق عشان فكرة هلع الانفاق السرية اللي عند الناس دي تتلغي.. يا إما نلغي الناس يا نلغي التاكسيات  و ده قرار صعب جدا ..

ياريت بقى كل واحد من الناس الحلوة اللي كان ليها طقطان تقرالي كل ده اول متشوف واحد بيطلق ريح و حياة امك افصله عن جو الاثارة و التشويق و ام بي سي اكشن ده .. غير الموضوع فورا بدون تفكير .. سواء كان فيه انفاق او ممرات او اسلحة او ان وائل غنيم ماسوني او عميل او كان ممسوك ف قضية قبل كدة او ان البرادعي عنده فلات فووت .. عايز تنقض عايز تختلف خلي نقضك موضوعي و مستند على ادلة منطقية .. حاجة تدخل العقل يعني عشان احنا اتعمينا من مطلقين الريح بصراحة !!!

No comments:

Post a Comment