Friday, September 16, 2011

حية براح يا ناس

بقالي كتير اوي مكتبتش .. الحقيقة وحشتني الكتابة بس انا مرضتش اني اكون بكتب اي حاجة و خلاص يعني لازم كلامي يكون مهم و ليه معنى لأن تأثير الكلمة اقوى من تأثير السلاح ..

الموضوع ياخوانا يتلخص ف كلمة واحدة هي " البراح " .. هتقولي يعني ايه براح ! هقولك انا .. يعني خليني اشم نفسي ! احنا لما بنتكلم عن الحرية عامة و ده لاحظته كتير خاصة ف مفهوم الحرية في الوطن العربي لقيت ان معنى الحرية مرتبط بمعنى قلة الادب و اوبا يالا اقلع و اشرب يا معلم .. حتى بالنسبة لنا احنا كشباب مفيش بنت مثلا قالت لمامتها يا ماما انا حرة غير لما مامتها قالتلها اه ما انتي عايزة تمشي على حل شعرك .. كذلك بالنسبة للولاد يا بابا انا حر ابوك يقولك انت فاكر عشان كام شعرة نبتت ف دقنك خلاص كبرت و بقيت راجل ... كأن الحرية هي ان الواحد هينحرف ..

الحرية حلوة ! لكل الناس .. يعني اللي بيطالبو بالدولة الدينية و منع الاختلاط و و و .. مبصوش ليه على نماذج الدولة الدينية الاسلامية حواليهم .. ايران اللي كل شوية فيها حالات اغتصاب جماعية ! مهو طبعا الواد مبيشوفش غير امه ف لما يلاقي عباية ماشية قدامه غير عباية امه متوقع منه ايه ! ... بلاش كدة مبصوش على كمية الشواذ جنسيا ف السعودية ؟ مهو الشاب منهم هيعمل ايه مبيشوفش بنات خالص غير امه و اخته ...

طبعا لما حد يقرا كلامي ده هيقول انا بدعو للانحلال .. بس هو لما يكمل بقيت كلامي هيعرف اني ضد الانحلال بكافة صوره .. يعني انا مش ضد واحدة تتنقب ! و موضوع النقاب ده برضو شئ بيغظني جدا .. يعني مثلا كموقف انا امي كان فيه قناه معينة بتصور معاها .. و السكرتيرة بتاعتها منقبة .. جايبين كل الناس اللي ف المكتب و جم عند المنقبة و يقولك اصل مش هينفع .. طبعا انا اديت الخطبة اياها بتاعت احترام الحريات .. يعني دي واحدة هي كيفها تلبس نقاب .. يعني مش مضايقك المحزق و الملزق و بيأذي بصرك النقاب ؟ بيضايقك ان واحد مربي دقنه و لابس بنطلون قصير عليه جلابية .. برضو يضايقك ف ايه ما انت مبين لنا القلوب الحمرة اللي على البوكسر يعني و محدش بيقولك حاجة ... و طبعا شئ منرفز جدا لما نبقى رايحين مكان و يقولك متأسفين ممنوع دخول المحجبات .. طب و المحزقات الملزقات عادي ؟ يعني البت المحجبة دي الكلب عامل عليها بيبي مش من حقها تخرج و تتفسح و تروح و تيجي ؟

لازم ننشر ثقافة " خليك ف حالك " .. ملكش دعوة ده لابس ايه او دي عاملة ايه .. خليك ف حالك اي نعم انا معاك دي صعب تحقيقها بس لازم تتحقق .. نظرتك الشاذة المستغربة للبنت او الولد اللي قدامك ممكن تأثر فيه ... نظرتك المزدرءة للمنقبة يا بتاع الحرية على انها من القرون الوسطى مش من الحرية و الليبرالية اللي بتدعو ليها ... نظرتك يا مسلم يا متعصب يا متشدد للبنت اللي ماشية او الولد اللي ماشي قدامك مش من اخلاق إسلامك ..

و في الاخر تحية و تقدير سخنين لبنات و نساء السعودية على تفكيرهم في كسر حاجز القيود عشان يسوقوا عربياتهم ... انا عن نفسي معاكم قلبا و قالبا ّ! :)

No comments:

Post a Comment